L’aprofitament sostenible del capital natural implica afrontar els reptes del territori (descrits i consensuats a l’Operació 2) incorporant criteris de sostenibilitat als processos empresarials i industrials. I, al mateix temps, la sostenibilitat econòmica d’aquests models de negoci implica la generació d’avantatges competitius sòlids per tal d’assegurar que els segments de mercat objectiu de cada producte o servei valoren aquests factors de sostenibilitat. En altres paraules, cal desenvolupar coneixement, eines i estratègies innovadores per educar a la societat en l’apreciació dels atributs de sostenibilitat.
La finalitat del Laboratori d’Innovació per a l’Educació Mediambiental (LIEM) és la creació d’un entorn d’aprenentatge innovador per aconseguir generar solucions innovadores basades en el coneixement, i que els usuaris del LIEM es comprometin amb el medi ambient. És per aquesta raó que es proposa dissenyar, implementar i avaluar l’organització i estructura d’un model de laboratori en el que s’interactuï amb recursos relacionats amb les Tecnologies de l’Aprenentatge i el Coneixement (TAC) i el medi ambient, perquè els usuaris d’aquest espai adquireixin de manera eficient i satisfactòria les capacitats o competències proposades.
Al LIEM es fomentarà una educació innovadora i diferenciadora que promourà el desenvolupament personal i professional, l’aprenentatge significatiu i la influència dels espais d’aprenentatge oberts que permeten la reflexió, el debat i el desenvolupament de metodologies actives basades en les TAC i les habilitats comunicatives al servei de l’educació mediambiental per obtenir la millor experiència d’ensenyament i aprenentatge.
L’objectiu general del LIEM està fonamentat en les etapes de generació de coneixement i solucions innovadores i de transferència, i és capacitar als seus usuaris en la utilització i aprofitament de l’espai i els seus recursos com a dissenyadors d’entorns innovadors d’aprenentatge, amb un equipament tecnològic de qualitat, utilitzant una distribució flexible i una metodologia activa i participativa per conscienciar-los sobre la importància de tenir cura del medi ambient. Per assolir aquest objectiu s’han definit els següents objectius específics:
Facilitar l’accés a les TAC als alumnes dels centres educatius del territori i a la població en general.
Dissenyar i desenvolupar metodologies i solucions innovadores adaptades a la societat actual i enfocades a la conservació del medi ambient.
Afavorir la transferència del coneixement generat al LIEM als centres educatius del territori, a les empreses i a la ciutadania en general.
Establir col·laboracions amb diferents entitats i institucions, públiques i privades, vinculades als sectors tecnològic, educatiu i mediambiental.
ACTUACIÓ. A1. Disseny del Laboratori d’Innovació per a l’Educació Mediambiental (LIEM)
RESUM
El LIEM esdevindrà un espai on la tecnologia estarà integrada per donar resposta a les diferents activitats d’aprenentatge i reptes educatius de la societat actual. Els usuaris utilitzaran recursos TAC i interactuaran amb ells en el marc de diferents sistemes d’aprenentatge innovadors i estratègies pedagògiques que donin suport al diàleg dels usuaris sobre temes rellevants, a la reflexió i pensament crític, a la innovació, a l’organització de manera autònoma i a la transferència contínua enfocada a la sensibilització dels usuaris amb els conceptes del medi ambient. Al LIEM es treballarà sobre el model TPACK (Technological Pedagogical And Content Knowledge), que identifica els tipus de coneixement que necessiten els usuaris del laboratori per dominar les TAC de manera àgil i eficaç. Així, aquest model es basa en la intersecció de tres tipus de coneixement: el pedagògic, el tecnològic i el de contingut; la seva combinació i la seva integració efectiva. Estarà dissenyat perquè els usuaris puguin aconseguir els seus millors resultats ja que s’oferirà l’accés a un aprenentatge personalitzat i a la utilització d’unes eines tecnològiques que afavoreixen la creativitat per crear experiències d’aprenentatge inclusives i personalitzades. El disseny del Laboratori es basarà en el programa RTC (Reinvent The Classroom), un projecte impulsat per HP i implementat per Grupo AE que compta amb 13 aules obertes arreu d’Espanya. Per assolir la idoneïtat del disseny del LIEM i la màxima funcionalitat d’aquest, se subcontractarà el servei de tècnics professionals en l’àmbit de la transformació pedagògica i tecnològica d’espais que s’encarregaran dotar al Laboratori de la infraestructura necessària per al seu funcionament. Per tant, el LIEM esdevindrà un entorn innovador on la tecnologia, el mobiliari i l’espai seran al servei del procés d’ensenyament i aprenentatge, dissenyat perquè els usuaris es puguin moure lliurement utilitzant eines tecnològiques accessibles i col·laborin fàcilment per adquirir capacitats i competències relacionades amb la cura del medi ambient.
ACTUACIÓ A2. Creació dels materials adreçats als usuaris del LIEM
RESUM
Amb la finalitat d’aconseguir ciutadans compromesos amb la protecció i conservació del medi ambient, al LIEM es crearan materials i es dissenyaran activitats adreçades a nens i nenes, joves, mestres, professorat, educadors, pares i mares i ciutadania en general que, amb el suport de les TAC, desenvoluparan conceptes relacionats amb: la mobilitat sostenible, l’eficiència energètica en el transport, la contaminació atmosfèrica i lumínica, la conservació de la natura de manera compatible amb les activitats socioeconòmiques del territori, la conservació de la biodiversitat, l’ús sostenible dels recursos naturals, el canvi climàtic i les polítiques per reduir emissions, les fonts d’energia renovable, l’ecologia, els ecosistemes fluvials i els hàbitats marins, el malbaratament alimentari, el món rural i la vida i tradicions del camp, els residus i les deixalleries, etc. Tots aquests temes, i d’altres, s’abordaran des d’una perspectiva lúdica amb activitats interactives que permetin als usuaris del LIEM interactuar, gestionar i proposar solucions als diferents reptes mediambientals i situacions característiques del territori. També es durà a terme el programa “la motxilla bioclimàtica” amb la finalitat de facilitar que els usuaris del LIEM assoleixin les competències bàsiques de l’àmbit cientificotecnològic, matemàtic i social, utilitzant una metodologia activa en la qual l’alumne és el protagonista del seu propi procés d’aprenentatge, en qüestions tant rellevants socialment com la limitació de recursos fòssils, la seguretat energètica, el canvi climàtic i la salut des d’una òptica experimental i vivencial.
ACTUACIÓ A3. Implementació del LIEM
RESUM
La implementació del projecte es realitzarà en 4 espais diferenciats: • ZONA THINKING: serà una zona on els usuaris començaran a pensar els seus projectes relacionats amb el medi ambient, on es podran relaxar i plantejar idees. Aquest estai convidarà a la reflexió, serà obert, flexible i inspirador. • ZONA DESIGN: serà l’espai per donar forma i sentit a les idees i on es podrà treballar en equip per dissenyar i planificar els projectes del Laboratori relacionats amb el medi ambient. Serè un espai organitzat i oferirà llibertat per desenvolupar les idees. • ZONA MAKER: serà una zona de creació i disseny per fomentar la creativitat dels usuaris i l’ús de les eines que tindran a l’abast per realitzar projectes relacionat amb el medi ambient. Aquest espai serà dinàmic i innovador i estarà equipat amb les últimes tecnologies aplicades a conceptes mediambientals. • ZONA STAGE: serà la zona per exposar els projectes realitzats, per investigar i per experimentar. En aquest espai els usuaris interactuaran amb el seu entorn i transmetran les seves idees al grup. Els usuaris del LIEM col·laboraran i es repartiran les tasques a fer, treballaran de manera individual i col·lectiva, aprendran els uns dels altres combinant les intel·ligències múltiples i dissenyaran entorns, experiències i trajectòries d’aprenentatge incorporant la realitat augmentada, 3D, immersiva amb simulacions relacionades amb conceptes mediambientals. El LIEM contribuirà a l’augment de la capacitat d’atendre la diversitat d’usuaris, s’atendran més fàcilment els diferents ritmes de desenvolupament i aprenentatge i l’entorn digital de què estarà dotat el LIEM oferirà recursos interactius afavorint les possibilitats d’aprenentatge col·laboratiu i cooperatiu entre iguals, donant resposta a aspectes neurocientífics per aconseguir que el procés d’ensenyament i aprenentatge relacionats amb conceptes de medi ambient esdevingui un èxit.
Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar l’experiència d’usuari, analitzar el trànsit del lloc web i personalitzar el contingut. En fer clic a "Accepta les cookies", accepteu l’ús de les cookies descrites a la nostra Política de cookies
Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar l’experiència d’usuari, analitzar el trànsit del lloc web i personalitzar el contingut. En fer clic a "Accepta les cookies", accepteu l’ús de les cookies descrites a la nostra Política de cookies. Selecciona les cookies que vols acceptar
PECT EBREBIOTERRITORI
LABORATORI D'INNOVACIÓ PER A L'EDUCACIÓ MEDIAMBIENTAL
L’aprofitament sostenible del capital natural implica afrontar els reptes del territori (descrits i consensuats a l’Operació 2) incorporant criteris de sostenibilitat als processos empresarials i industrials. I, al mateix temps, la sostenibilitat econòmica d’aquests models de negoci implica la generació d’avantatges competitius sòlids per tal d’assegurar que els segments de mercat objectiu de cada producte o servei valoren aquests factors de sostenibilitat. En altres paraules, cal desenvolupar coneixement, eines i estratègies innovadores per educar a la societat en l’apreciació dels atributs de sostenibilitat.
La finalitat del Laboratori d’Innovació per a l’Educació Mediambiental (LIEM) és la creació d’un entorn d’aprenentatge innovador per aconseguir generar solucions innovadores basades en el coneixement, i que els usuaris del LIEM es comprometin amb el medi ambient. És per aquesta raó que es proposa dissenyar, implementar i avaluar l’organització i estructura d’un model de laboratori en el que s’interactuï amb recursos relacionats amb les Tecnologies de l’Aprenentatge i el Coneixement (TAC) i el medi ambient, perquè els usuaris d’aquest espai adquireixin de manera eficient i satisfactòria les capacitats o competències proposades.
Al LIEM es fomentarà una educació innovadora i diferenciadora que promourà el desenvolupament personal i professional, l’aprenentatge significatiu i la influència dels espais d’aprenentatge oberts que permeten la reflexió, el debat i el desenvolupament de metodologies actives basades en les TAC i les habilitats comunicatives al servei de l’educació mediambiental per obtenir la millor experiència d’ensenyament i aprenentatge.
L’objectiu general del LIEM està fonamentat en les etapes de generació de coneixement i solucions innovadores i de transferència, i és capacitar als seus usuaris en la utilització i aprofitament de l’espai i els seus recursos com a dissenyadors d’entorns innovadors d’aprenentatge, amb un equipament tecnològic de qualitat, utilitzant una distribució flexible i una metodologia activa i participativa per conscienciar-los sobre la importància de tenir cura del medi ambient. Per assolir aquest objectiu s’han definit els següents objectius específics:
ACTUACIÓ. A1. Disseny del Laboratori d’Innovació per a l’Educació Mediambiental (LIEM)
RESUM
El LIEM esdevindrà un espai on la tecnologia estarà integrada per donar resposta a les diferents activitats d’aprenentatge i reptes educatius de la societat actual. Els usuaris utilitzaran recursos TAC i interactuaran amb ells en el marc de diferents sistemes d’aprenentatge innovadors i estratègies pedagògiques que donin suport al diàleg dels usuaris sobre temes rellevants, a la reflexió i pensament crític, a la innovació, a l’organització de manera autònoma i a la transferència contínua enfocada a la sensibilització dels usuaris amb els conceptes del medi ambient. Al LIEM es treballarà sobre el model TPACK (Technological Pedagogical And Content Knowledge), que identifica els tipus de coneixement que necessiten els usuaris del laboratori per dominar les TAC de manera àgil i eficaç. Així, aquest model es basa en la intersecció de tres tipus de coneixement: el pedagògic, el tecnològic i el de contingut; la seva combinació i la seva integració efectiva. Estarà dissenyat perquè els usuaris puguin aconseguir els seus millors resultats ja que s’oferirà l’accés a un aprenentatge personalitzat i a la utilització d’unes eines tecnològiques que afavoreixen la creativitat per crear experiències d’aprenentatge inclusives i personalitzades. El disseny del Laboratori es basarà en el programa RTC (Reinvent The Classroom), un projecte impulsat per HP i implementat per Grupo AE que compta amb 13 aules obertes arreu d’Espanya. Per assolir la idoneïtat del disseny del LIEM i la màxima funcionalitat d’aquest, se subcontractarà el servei de tècnics professionals en l’àmbit de la transformació pedagògica i tecnològica d’espais que s’encarregaran dotar al Laboratori de la infraestructura necessària per al seu funcionament. Per tant, el LIEM esdevindrà un entorn innovador on la tecnologia, el mobiliari i l’espai seran al servei del procés d’ensenyament i aprenentatge, dissenyat perquè els usuaris es puguin moure lliurement utilitzant eines tecnològiques accessibles i col·laborin fàcilment per adquirir capacitats i competències relacionades amb la cura del medi ambient.
ACTUACIÓ A2. Creació dels materials adreçats als usuaris del LIEM
RESUM
Amb la finalitat d’aconseguir ciutadans compromesos amb la protecció i conservació del medi ambient, al LIEM es crearan materials i es dissenyaran activitats adreçades a nens i nenes, joves, mestres, professorat, educadors, pares i mares i ciutadania en general que, amb el suport de les TAC, desenvoluparan conceptes relacionats amb: la mobilitat sostenible, l’eficiència energètica en el transport, la contaminació atmosfèrica i lumínica, la conservació de la natura de manera compatible amb les activitats socioeconòmiques del territori, la conservació de la biodiversitat, l’ús sostenible dels recursos naturals, el canvi climàtic i les polítiques per reduir emissions, les fonts d’energia renovable, l’ecologia, els ecosistemes fluvials i els hàbitats marins, el malbaratament alimentari, el món rural i la vida i tradicions del camp, els residus i les deixalleries, etc. Tots aquests temes, i d’altres, s’abordaran des d’una perspectiva lúdica amb activitats interactives que permetin als usuaris del LIEM interactuar, gestionar i proposar solucions als diferents reptes mediambientals i situacions característiques del territori. També es durà a terme el programa “la motxilla bioclimàtica” amb la finalitat de facilitar que els usuaris del LIEM assoleixin les competències bàsiques de l’àmbit cientificotecnològic, matemàtic i social, utilitzant una metodologia activa en la qual l’alumne és el protagonista del seu propi procés d’aprenentatge, en qüestions tant rellevants socialment com la limitació de recursos fòssils, la seguretat energètica, el canvi climàtic i la salut des d’una òptica experimental i vivencial.
ACTUACIÓ A3. Implementació del LIEM
RESUM
La implementació del projecte es realitzarà en 4 espais diferenciats: • ZONA THINKING: serà una zona on els usuaris començaran a pensar els seus projectes relacionats amb el medi ambient, on es podran relaxar i plantejar idees. Aquest estai convidarà a la reflexió, serà obert, flexible i inspirador. • ZONA DESIGN: serà l’espai per donar forma i sentit a les idees i on es podrà treballar en equip per dissenyar i planificar els projectes del Laboratori relacionats amb el medi ambient. Serè un espai organitzat i oferirà llibertat per desenvolupar les idees. • ZONA MAKER: serà una zona de creació i disseny per fomentar la creativitat dels usuaris i l’ús de les eines que tindran a l’abast per realitzar projectes relacionat amb el medi ambient. Aquest espai serà dinàmic i innovador i estarà equipat amb les últimes tecnologies aplicades a conceptes mediambientals. • ZONA STAGE: serà la zona per exposar els projectes realitzats, per investigar i per experimentar. En aquest espai els usuaris interactuaran amb el seu entorn i transmetran les seves idees al grup. Els usuaris del LIEM col·laboraran i es repartiran les tasques a fer, treballaran de manera individual i col·lectiva, aprendran els uns dels altres combinant les intel·ligències múltiples i dissenyaran entorns, experiències i trajectòries d’aprenentatge incorporant la realitat augmentada, 3D, immersiva amb simulacions relacionades amb conceptes mediambientals. El LIEM contribuirà a l’augment de la capacitat d’atendre la diversitat d’usuaris, s’atendran més fàcilment els diferents ritmes de desenvolupament i aprenentatge i l’entorn digital de què estarà dotat el LIEM oferirà recursos interactius afavorint les possibilitats d’aprenentatge col·laboratiu i cooperatiu entre iguals, donant resposta a aspectes neurocientífics per aconseguir que el procés d’ensenyament i aprenentatge relacionats amb conceptes de medi ambient esdevingui un èxit.
L’aula idees i el cicle de l’aigua