Coneix l'aula idees del campus Terres de l'Ebre de la URV

Projecte Reinvent the Classroom

Els processos d’ensenyament i aprenentatge en el món de l’educació requereixen propostes didàctiques i metodològiques adaptades a la societat actual.

Un dels elements importants que intervenen en aquest procés d’innovació fa referencia a la configuració i organització de l’espai d’aprenentatge.

La finalitat del projecte Reinvent the classroom (RTC) és la creació d’un entorn d’aprenentatge innovador anomenat “Aula Idees”. És per aquesta raó per la que es proposa dissenyar, implementar i avaluar l’organització i estructura d’un model d’aula en el que s’interactuï amb recursos relacionats amb les Tecnologies de l’Aprenentatge i el Coneixement (TAC) perquè els usuaris d’aquest espai adquireixin de manera eficient i satisfactòria les capacitats o competències proposades.

Un dels principals trets de l’espai és la flexibilitat d’organitzar diferents estructures d’aula amb el mobiliari i d’aquesta manera adaptar l’aula a diferents metodologies de treball, implementant la interdisciplinarietat, el treball cooperatiu, la interacció de grup i la social adequades a les noves maneres d’aprendre.

L’objectiu general del projecte fa referència a capacitar als usuaris per utilitzar i aprofitar l’aula i els seus recursos, com a dissenyadors d’entorns d’aprenentatge amb equipament tecnològic de qualitat utilitzant una distribució flexible, i una metodologia activa i participativa.

El món està canviant més ràpidament que mai, i és per aquesta raó per la que s’han de crear entorns d’aprenentatge que empoderin als estudiants per ser aprenents independents i creatius, per preparar-se pel seu futur interactuant amb eines tecnològicament potents.

L’Aula Idees esdevé un espai on la tecnologia està integrada per donar resposta a les diferents activitats d’aprenentatge i els usuaris utilitzaran recursos TAC i interactuaran amb ells en el marc de diferents sistemes d’aprenentatge i estratègies pedagògiques que donin suport al diàleg dels usuaris sobre temes rellevants, a la reflexió, a la innovació, a l’autoformació i la formació permanent i continua, i a l’autoorganització.

A l’Aula Idees es dur a terme un model, anomenat TPACK, que identifica els tipus de coneixements que necessiten els usuaris de l’aula per dominar les TAC de manera eficaç. Aquest model resulta de la intersecció de tres tipus de coneixement: el contingut, el pedagògic i el tecnològic; la seva combinació i la seva integració eficaç.

Segons deia John Dewey “si ensenyem a l’alumnat d’avui com ensenyàvem ahir, els estem robant el futur”, i és per aquesta raó per la que a l’Aula Idees el disseny, la tecnologia i la innovació seran al servei de l’aprenentatge.

Els usuaris de l’Aula Idees col·laboren i es reparteixen les tasques a fer, treballen de manera individual i col·lectiva, aprenen els uns dels altres combinant les intel·ligències múltiples, es beneficien de les activitats acompanyades i relaxades, i dissenyen entorns, experiències i trajectòries d’aprenentatges, incorporant la realitat augmentada, 3D, immersiva amb simulacions.

A l’Aula Idees la capacitat d’atendre la diversitat dels usuaris augmenta, s’atenen més fàcilment els diferents ritmes de desenvolupament i aprenentatge, i l’entorn digital que es troba allà ofereix recursos interactius afavorint les possibilitats d’aprenentatge col·laboratiu i cooperatiu entre iguals, donant resposta a aspectes neurocientífics per aconseguir que el procés d’ensenyament i aprenentatge esdevingui un èxit.

L’Aula Idees està dissenyada perquè els usuaris puguin aconseguir els seus millors resultats ja que s’ofereix l’accés a un aprenentatge personalitzat i a la utilització d’unes eines tecnològiques que afavoreixen la creativitat per crear experiències d’aprenentatge inclusives i personalitzades.

L’Aula Idees és un entorn innovador on la tecnologia, el mobiliari i l’espai són al servei del procés d’ensenyament i aprenentatge, dissenyat perquè els usuaris es puguin moure lliurement utilitzant eines tecnològiques accessibles i col·laborin fàcilment per adquirir capacitats o competències.

A l’Aula Idees es fomenta una educació diferenciadora que promou el desenvolupament personal i professional, l’aprenentatge significatiu i la influència dels espais d’aprenentatge oberts que permeten la reflexió, el debat i el desenvolupament de metodologies actives basades en les TAC i les habilitats comunicatives al servei de l’educació per obtenir la millor experiència d’ensenyament i aprenentatge.

Per proposar el disseny de l’aula s’han tingut en compte diferents referents. A nivell internacional s’han proposat iniciatives com l’OCDE (Innovative Learning Environments) i European Schoolnet (Future Classroom Lab), organitzacions professionals com l’A4LE (Association for Learning Environments), polítiques governamentals com les de Nova Zelanda o Austràlia, grups d’investigació com LEaRN o ILETC, xarxes escolars com Teach2One, estudis arquitectònics com Fielding-Nair International, fabricants de mobiliari com Steelcase o Mirplay, i iniciatives com Horitzó 2020. A nivell universitari s’han desenvolupat programes com TEAL (MIT), Scale-Up (North Carolina State University), Active Learning Classrooms (University of Minnesota) o Teaching and Learning Spaces (McGill University).

Play Video
propostes d'activitats

Les propostes d’utilització de l'aula idees

Activitats per professorat i alumnat

  • Grau: Educació Infantil
  • Grau: Educació Primària

Activitats per centres educatius

  • Grau: Educació Infantil
  • Grau: Educació Primària

Convenis amb professorat en actiu

  • Adreçat: professorat dels centres educatius

Activitats ICE de la URV

  • Adreçat: Institut Ciències de l'Educació

Convenis amb institucions

  • Adreçat: Institucions publiques i privades

Convenis amb altres universitats

  • Adreçat: altres universitats nacionals o internacionals